(CZ) Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů
(EN) The Importance of Shulman‘s Theory of Educational Knowledge for Subject Didacticians and for the Education of Teachers
Autor / Author: Janík, T.
Klíčová slova / Key words: Shulmanova teorie pedagogických znalosti, znalost obsahu, didaktická znalost obsahu, poznatková báze učitelství, oborová didaktika, vzdělávání učitelů
Studie seznamuje s teorií pedagogických znalostí L. S. Shulmana. Od „znalosti vázaných na obsah „postupuje k myšlence „poznatkové báze učitelství‘‘. V diskusi o Shulmanově významu pro oborové didaktiky j e klíčovým pojmem „didaktická znalost obsahu „, která je chápána jako zvláštní slitina (amalgam) znalostí obsahu a znalostí pro vyučování, a tudíž je výhradní doménou profese učitele. Kategorie didaktických znalostí obsahu je jádrem „poznatkové báze učitelství“, je jíž konstituování j e nezbytným předpokladem profesionalizace učitelství.
Annotation:
The study introduces L.S. Shulman,s theory of educational knowledge. It proceeds from “content related knowledge” to the idea of “a knowledge base for teaching”. In discussing the relevance of Shulman for subject didactics, the concept of “a didactic knowledge of contents” becomes central, which is understood as a special amalgam of subject matter knowledge and of educational knowledge and is therefore exclusively in the province of a teacher’s profession. The category of didactic content knowledge is considered the core of the “knowledge base for teaching”, the constitution of which is a necessary prerequisite of the professionalization of teaching.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: