(CZ) Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení
(EN) The Formation and Verification of Tools in Quantitative Diagnostics of Pre-Concepts and the Possibilities of its Evaluation
Autor / Author: Doulík, P., Škoda, J.
Klíčová slova / Key words: prekoncept, kvantitativní diagnostika, popisné kategorie, testováni hypotéz, korelační analýza
Článek se zabývá možnostmi kvantitativní diagnostiky prekonceptů a způsoby jejího vyhodnocení. Pro účely kvantitativní diagnostiky prekonceptů byly vybrány pojmy droga, energie, hoření, hustota, jed, kyselina, plast, radioaktivita, vápno, vzduch. Tyto prekoncepty byly diagnostikovány na úrovni 3., 5., 7. a 9. ročníku základní školy. Kognitivní dimenze prekonceptů byla diagnostikována kognitivním testem, vztahová a významová rovina afektivni dimenze prekonceptů pomoci škálováni a zastrukturováni prekonceptů podle předem připravených zastrukturovacich schémat. V příspěvku jsou dále diskutovány možnosti vyhodnoceni a zobrazeni získaných údajů a testovány předpoklady vztahující se ke změně jednotlivých popisných kategorii prekonceptů v průběhu cíleného školního vzděláváni.
Annotation:
The articlc deals with the possibilities available to quantitative diagnostics of prcconccpts and the ways of its evaluation. For the purposes of quantitative diagnostics of pre-conccpts, the following concepts were chosen: drugs, energy, burning, density, poisons, acids, plastics, radioactivity, lime, air. Their prc-concepts were diagnosed at the level of the 3rd, 5,h, 7,h and 9‘“ Basic School years. The cognitive dimension of prc-concepts was diagnosed by a cognitive test, the relational and meaning-related level of the affective dimension of pre-concepts was diagnosed using scales and structuring of the pre-concepts according to schemes devised in advance. The article equally discusses the possibilities of evaluating and representing the data obtained and tests the prerequisites related to the change of individual descriptive categories of pre-conccpts in the course of goal-directed school education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: