Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2003 -
Studie Studies

(CZ) Sociální nerovnosti ve vzdělávání: aktuální problematika pro českou pedagogiku
(EN) Social Inequalities in Education: A Topical Issue in Czech Educational Science

Strana / Page: 287-299
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: rovnost/nerovnost vzdělávacích příležitosti, Bernsteinova teorie, sociální charakteristiky rodin žáků, selekce žáků


Anotace:

Text je zaměřen na problém nerovnosti ve vzdělávání souvisejících s rozdíly v sociálních parametrech rodinného prostředí žáků. Je dokládáno nálezy z empirických výzkumů, že v české žákovské populaci zřejmě platí Bernsteinova hypotéza o vztahu mezi sociálním původem žáků, rozvinutosti jejich jazyka a vzdělávacími výsledky. Dalši současné výzkumné nálezy (PISA, KALIBRO) dokládají, že vzdělávací výsledky žáků jsou determinovány vzdělanostni úrovni rodičů. Jsou ukázány shody zjištěné v této oblasti mezi Českou republikou a Německem, tedy v zemích s vysokou selektivnosti vzdělávacích systémů j(ž na úrovni základního vzděláváni.



Annotation:

The article deals with the issue of inequalities in education caused by differences in social parameters of the pupils‘ home environment. Findings in empirical research prove that Czech population of pupils confirms Bernstein‘s hypothesis on the relation between social origin of pupils, the degree of development of their language skills and educational results. Other contemporary research findings (PISA, KALIBRO) prove that pupils‘ educational results are determined by the level of education attained by the parents. Correspondence is shown on the issue between the Czech Republic and Germany, ie. between two countries where educational systems are selective starting already on the level of primary education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}