(CZ) Některé trendy v pedagogické přípravě budoucích učitelů
(EN) Some trends in educational training of prospective teachers
Autor / Author: Nezvalová, D.
Klíčová slova / Key words: reflexe, sebereflexe, konstruktivismus, konstruktivistická teorie učení, naděje, technická reflexe, reflexe v činnosti a po činnosti, poradní reflexe, osobni reflexe, kritická reflexe, akční výzkum, případová studie, mikrovyučování,referováni a vzájemné komentováni referátů s využitím reflexe a sebereflexe
Jednu z možnosti, jak efektivně rozvíjet didaktické myšlení a jednáni budoucího učitele v procesu jeho pregraduální přípravy, poskytuje koncept reflexe. V příspěvku je řešeno především zabudování konceptu reflexe do profesionální přípravy učitelů.
Annotation:
The concept of reflection and self-reflection has recently been becoming increasingly important in the process of pre-service training of prospective teachers. However, this concept is not the only theoretical principle in the training of professional skills. It is also efficient to implement a constructivist theory of learning and the element of teachers‘ hope. If professional training of prospective teachers is expected to develop their professional skills, it must be based on an attempt to understand their pre-concepts and subjective theories. Adequately designed training programmes in pre-service teacher training together with adequate strategies and techniques can help to develop didactic attitudes in prospective teachers.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: