(CZ) Zamyšlení nad některými otevřenými otázkami soudobé teorie výchovy
(EN) Thoughts about some open questions in contemporary theory of education
Autor / Author: Pelikán, J.
Klíčová slova / Key words: teorie výchovy, vymezeni pojmu výchova, neřešené otázky výchovy, prenatální vývoj osobnosti, situace, situační útvar
Smyslem článku je pokus o otevřeni některých nových pohledů na pojetí výchovy v současném světě. Zejména jde o upozorněni na určité, pedagogikou zatím málo prozkoumané problémy, které ovšem mají pro další rozvoj pedagogického myšlení klíčový význam. Jedná se např. o reakci na zjištění, že osobnost člověka se začíná utvářet již v prenatálním období, stejně jako o problematiku využití faktorů, které ovlivňuji vývoj člověka a jeho utváření pod vlivem životních situaci a jejich řetězců ve výchově, i o některé další doposud neřešené otázky teorie výchovy.
Annotation:
The article aims to open new perspectives on the conception of education in the present- day world. However, the article above all points at certain problems only little enquired into by educational science which nevertheless bear crucial importance for future development of educational thinking. These for instance include the reaction to the discovery that personality formation of an individual begins as early as the pre-natal stage, or the problems of making use of factors influencing and affecting the development and making of man under the influence of life situations and their sequences in education and some other previously unsolved problems in the theory of education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: