(CZ) Diagnostika sociální opory u dětí a dospívajících
(EN) Assessment and measurement of social support in children and adolescents
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: dítě, dospívající, sociální opora, vnímaná opora, sociální integrace, sociální sítě, diagnostika, měřeni, metodologické problémy
Přehledová studie se obraci ke všem, kdo chtěji profesionálně pomáhat dětem a dospívajícím při zvládání školních, zdravotních i životních zátěžových situaci. Vychází z pojmu sociální opora a přibližuje dvě základní funkce sociální opory. Těžiště studie je ve výkladu diagnostických otázek. Postupně se probírají hlavni metodologické problémy diagnostikováni sociální opory. Detailněji je vyloženo šest diagnostických témat: 1. diagnostika suportivni interakce, 2. diagnostika poskytované a vnímané sociální opory, 3. diagnostika sociální integrovanos ti jedince, 4. diagnostika osobních sociálních síti, 5. diagnostika dispozičních vlastnosti a vlastnosti ovlivněných socializaci, 6. diagnostika vzájemných vztahů mezi partnery sociální opory.
Annotation:
First of all, the survey study presents three main approaches to enquiries into social support: the stress and coping research; experimental social psychology and pragmatic philosophy; sociology. Secondly, it deals with methodological problems to be solved in measuring and diagnosing social support in children and adolescents. The crux of the study lies in six diagnostic areas: 1. supportive interaction, 2. perceived and received social support, 3. social integration, 4. personal social networks, 5. relationship properties relevant to perceiving and providing social support assessment in dispositional terms, 6. relationship properties relevant to perceiving and providing social support assessment in particular relationships.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: