(CZ) Příspěvek к teorii a praxi problémového vyučování
(EN) A contribution to the theory and practice of problem-centred teaching
Autor / Author: Čížková, V.
Klíčová slova / Key words: problémová výuka, problémová učební úloha, diferencovaně řízené řešení problému, vývojový diagram
Příspěvek shrnuje v teoretické rovině nejdůležitějši principy problémové výuky realizované prostřednictvím problémových úloh. Jádrem výzkumu prováděného v této oblasti jsou problémové úlohy z biologie pro žáky základní a střední školy, jejichž řešení je modelově rozpracováno do problémového programu vyjádřeného vývojovým diagramem. Tento diagram určený učiteli je návrhem „ mikroregulace „, vyjadřujícím předpokládanou strukturu myšlenkové činnosti žáka a řídící činnosti učitele při řešeni zadané problémové úlohy. Uplatněním programu ve výuce se zvětšuje prostor pro individualizované působení.
Annotation:
At the theoretical level, the contribution summs up the most important principles of problem-centered education carried out by means of problem-solving tasks. The crux of the research in this area is represented by problem- solving tasks in biology for elementary school pupils and secondary/high school students, the solution of which is worked out as a model in the problem programme expressed by a development diagram. This diagram serving the teacher is a proposal of „microregulation“, expressing the expected structure of the pupil‘s thinking process and the teacher‘s activity in seeking the solution of the given problematic task. In implementing the programme in education, more room is created
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: