(CZ) Fenomén porozumění v kontextu sociálněpedagogického dění
(EN) The phenomenon of understanding in the context of events in social education
Autor / Author: Poláčková, V.
Klíčová slova / Key words: atribuce, dorozuměni se o věci, hermeneutika, hermeneutická pedagogika, interpretace, otázka, porozuměni, předpomzuměni, sociálni pedagogika, životni situace
Zapojeni české sociální pedagogiky do proudu hermeneutické pedagogiky je považováno autorkou za žádoucí, a to zejména v souvislosti s utvářením je ji metodologické základny. Je zvažována možnost chápáni hermeneutiky také jako „královské “ metody sociální pedagogiky. Sociálně pedagogický přikloň к hermeneutice j e chápán jako cesta, po které j e provázen člověk usilující o porozumění svému okolí, svým bližním i historickým událostem tak, aby porozuměl vlastní životni situaci v kontextu jeho života.
Annotation:
The involvement of Czech social educational science in the stream of hermenuetic educational science is considered as desirable by the author, especially in connection with the establishment of its methodological basis. The possibility of conceiving hermeneutics - beside others - as a “royal’’ method of social educational science is considered. The social-educational affiliation to hermeneutics is seen as a path, on which a man aiming at the understanding of his environment, of his social world and of historical events is led in such a way which enables him to understand his own life situation in the context of his life.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: