Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2001 -
Studie Studies

(CZ) Možnosti inovací struktury biologického učiva v návaznosti na dynamický rozvoj přírodních věd
(EN) The possibilities of innovations in biology curricula structures following the dynamic development in natural sciences

Strana / Page: 277-285
Autor / Author: Švecová, M.
Klíčová slova / Key words: vyučovací předmět, vědní disciplina, struktura učiva, přírodovědné vzděláváni, oborová didaktika, integrace předmětů, pregraduálni příprava učitelů


Anotace:

Dynamika rozvoje přírodovědných i společenskovědních obořit vede v některých případech к tomu, že vyučovaný předmět zejména na střední škole obsahově i metodicky zaostává za rozvojem odpovídajícího vědního oboru. Vzniká tak rozpor mezi učebním předmětem a vědní disciplinou. Obsah učiva vyučovacího předmětu představuje transformaci poznáni vědních oboru do školní praxe. Nejde pouze o výběr učiva, ale především o jeho didaktickou interpretaci. Problém metody výběru a strukturace učiva je záležitost spolupráce odborníku - specialistů, pedagogů a oborových didaktiků. Prostřednictvím integrace poznatků z různých předmětů dochází alespoň к částečnému omezeni neúměrné atomizace vědních oborů ve školní praxi.



Annotation:

The dynamic of development in natural and social sciences may - in certain cases - especially in secondary/high schools, lead to the subject taught lagging behind the development of the corresponding scientific discipline in terms of contents and methods. Thus, a discrepancy develops between the subject taught and the scientific discipline. The contents of the subject’s curriculum rep resent the transformation of the scientific discipline’s knowledge into academic practice. Not only is the choice of contents concerned, it is their didactic interpretation that remains primary. The problem of devising a method of selecting and of structuring the subject contents is an issue which requires the co-operation of experts - specialists, educationalists and experts in subject didactics. By means of integrating knowledge from various subjects, at least a partial restriction on the inadequate atomization of scientific disciplines in academic practice takes place.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}