(CZ) Možnosti inovací struktury biologického učiva v návaznosti na dynamický rozvoj přírodních věd
(EN) The possibilities of innovations in biology curricula structures following the dynamic development in natural sciences
Autor / Author: Švecová, M.
Klíčová slova / Key words: vyučovací předmět, vědní disciplina, struktura učiva, přírodovědné vzděláváni, oborová didaktika, integrace předmětů, pregraduálni příprava učitelů
Dynamika rozvoje přírodovědných i společenskovědních obořit vede v některých případech к tomu, že vyučovaný předmět zejména na střední škole obsahově i metodicky zaostává za rozvojem odpovídajícího vědního oboru. Vzniká tak rozpor mezi učebním předmětem a vědní disciplinou. Obsah učiva vyučovacího předmětu představuje transformaci poznáni vědních oboru do školní praxe. Nejde pouze o výběr učiva, ale především o jeho didaktickou interpretaci. Problém metody výběru a strukturace učiva je záležitost spolupráce odborníku - specialistů, pedagogů a oborových didaktiků. Prostřednictvím integrace poznatků z různých předmětů dochází alespoň к částečnému omezeni neúměrné atomizace vědních oborů ve školní praxi.
Annotation:
The dynamic of development in natural and social sciences may - in certain cases - especially in secondary/high schools, lead to the subject taught lagging behind the development of the corresponding scientific discipline in terms of contents and methods. Thus, a discrepancy develops between the subject taught and the scientific discipline. The contents of the subject’s curriculum rep resent the transformation of the scientific discipline’s knowledge into academic practice. Not only is the choice of contents concerned, it is their didactic interpretation that remains primary. The problem of devising a method of selecting and of structuring the subject contents is an issue which requires the co-operation of experts - specialists, educationalists and experts in subject didactics. By means of integrating knowledge from various subjects, at least a partial restriction on the inadequate atomization of scientific disciplines in academic practice takes place.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: