Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2000 -
Studie Studies

(CZ) Tři světy Karla Poppera a vzdělávací proces
(EN) Three worlds according to Karl Popper and their relation to the educational process

Strana / Page: 38-50
Autor / Author: Hejný, M., Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: Popperovy tři světy, vzdělávací proces, didaktický konstruktivismus


Anotace:

V práci se zabýváme souvislostí Popperovy koncepce tří světu (fyzikální svět, svět kultur), duševní svět jedince s problematikou vzdělávání. Vzdělávací proces chápeme jako proces kultivace žákova duševního světa, kteiý je založen především na rozvíjení zkušenosti žáků. Významnou složkou vzdělávání je budování představ o pojmech a vv tváření jejích různých reprezentaci. Takovéto koncepci vzdělávacího procesu odpovídají, dobře podle našeho názoru, konstruktivní přístupy k poznání, kdy student na základě vhodných podnětů přistupuje aktivně ke konstruování vlastního duševního světa. Konstruktivní přístupy považujeme za cestu jak přispět к útlumu formalismu ve vyučování matematice na našich školách.



Annotation:

The interrelations between the Popper’s conception of three worlds (physical one, cultural one and mental world of the man) and the problems of education are presented. The educational process is conceived as the process of cultivating the student’s mental world based mainly on the development of students’ experiences. The important part of this process consists in forming the student’s ideas about concepts and their different mental representations. The constructivist approaches to the knowledge correspond well to such a view of educational process. The adequately stimulated student proceeds actively to the construction of his ow‘n mental world. The authors consider the constructivist approaches in didactics of mathematics to be an effective way of reducing formalism in the teaching of mathematics in our schools.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}