(CZ) Tři světy Karla Poppera a vzdělávací proces
(EN) Three worlds according to Karl Popper and their relation to the educational process
Autor / Author: Hejný, M., Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: Popperovy tři světy, vzdělávací proces, didaktický konstruktivismus
V práci se zabýváme souvislostí Popperovy koncepce tří světu (fyzikální svět, svět kultur), duševní svět jedince s problematikou vzdělávání. Vzdělávací proces chápeme jako proces kultivace žákova duševního světa, kteiý je založen především na rozvíjení zkušenosti žáků. Významnou složkou vzdělávání je budování představ o pojmech a vv tváření jejích různých reprezentaci. Takovéto koncepci vzdělávacího procesu odpovídají, dobře podle našeho názoru, konstruktivní přístupy k poznání, kdy student na základě vhodných podnětů přistupuje aktivně ke konstruování vlastního duševního světa. Konstruktivní přístupy považujeme za cestu jak přispět к útlumu formalismu ve vyučování matematice na našich školách.
Annotation:
The interrelations between the Popper’s conception of three worlds (physical one, cultural one and mental world of the man) and the problems of education are presented. The educational process is conceived as the process of cultivating the student’s mental world based mainly on the development of students’ experiences. The important part of this process consists in forming the student’s ideas about concepts and their different mental representations. The constructivist approaches to the knowledge correspond well to such a view of educational process. The adequately stimulated student proceeds actively to the construction of his ow‘n mental world. The authors consider the constructivist approaches in didactics of mathematics to be an effective way of reducing formalism in the teaching of mathematics in our schools.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: