Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2000 -
Studie Studies

(CZ) Netradiční úvahy o podstatě a poslání současné pedagogické psychologie
(EN) Unorthodox thoughts on the nature and mission of contemporary educational psychology

Strana / Page: 126-144
Autor / Author: Cavriel Salomon, C. / přeložil Jiří Mareš
Klíčová slova / Key words: pedagogická psychologie, předpoklady, kontext, redukce, kompozitní proměnné, projekt, výzkum, učební prostředí


Anotace:

Metodologická studie shrnuje nedostatky dosavadního pojetí pedagogické psychologie. Jsou jimi: důraz na izolování a redukování proměnných, zkoumání jedince mimo kontext, v němž žije a učí se. Nově navrhované pojetí vychází z komplexnosti reality, zavádí pojem tzv. kompozitní proměnné a pracuje se složitějšími výzkumnými a statistickými metodami. Ze tří základních funkcí pedagogické psychologie (explanační, ovlivňovací a projektové) pokládá za nejdůležitější projektovou. Na příkladech konkrétních výzkumů dokládá nedostatky dosavadního pojetí a možnosti nového pojetí pedagogické psychologie.



Annotation:

Two commonly held assumptions are questioned - that mental states and processes are to be studied in isolation, and that individuals’ psychology can be studied out of social and cultural contcxt. The view presented here is that of an educational psychology focusing on the study and design of complex and contextualizcd composites, making it analogous to architecture and aerospace sciences, field that deal with composites and whose units of analysis reflect rather than reduce the complexity of the phenomena they study and design. Design and study of learning environments are argued to serve as the apex of the field’s scholarly activities. Guttman’s Small Space Analysis is offered as a useful tool for such activities.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}