(CZ) Netradiční úvahy o podstatě a poslání současné pedagogické psychologie
(EN) Unorthodox thoughts on the nature and mission of contemporary educational psychology
Autor / Author: Cavriel Salomon, C. / přeložil Jiří Mareš
Klíčová slova / Key words: pedagogická psychologie, předpoklady, kontext, redukce, kompozitní proměnné, projekt, výzkum, učební prostředí
Metodologická studie shrnuje nedostatky dosavadního pojetí pedagogické psychologie. Jsou jimi: důraz na izolování a redukování proměnných, zkoumání jedince mimo kontext, v němž žije a učí se. Nově navrhované pojetí vychází z komplexnosti reality, zavádí pojem tzv. kompozitní proměnné a pracuje se složitějšími výzkumnými a statistickými metodami. Ze tří základních funkcí pedagogické psychologie (explanační, ovlivňovací a projektové) pokládá za nejdůležitější projektovou. Na příkladech konkrétních výzkumů dokládá nedostatky dosavadního pojetí a možnosti nového pojetí pedagogické psychologie.
Annotation:
Two commonly held assumptions are questioned - that mental states and processes are to be studied in isolation, and that individuals’ psychology can be studied out of social and cultural contcxt. The view presented here is that of an educational psychology focusing on the study and design of complex and contextualizcd composites, making it analogous to architecture and aerospace sciences, field that deal with composites and whose units of analysis reflect rather than reduce the complexity of the phenomena they study and design. Design and study of learning environments are argued to serve as the apex of the field’s scholarly activities. Guttman’s Small Space Analysis is offered as a useful tool for such activities.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: