Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2000 -
Filosofie výchovy Philosophy of Education

(CZ) Antropologie výchovy a vzdělávání
(EN) Anthropology of education

Strana / Page: 121-125
Autor / Author: Sokol, J.
Klíčová slova / Key words: výchova, vzdělávání, filosofie vý-chovv, škola a společnost, sociálni antropologie, kurikulum


Anotace:

Filosofie výchovy hledá odpovědi na otázky po místě, funkci, posláni výchovy a vzdělávání, případně vzdělávacích instituci, v životě člověka a společnosti. Příspěvek vychází z antropologického zjištěni nehotovosti dítěte, které ke svému fyzickému, intelektuálnímu i duchovnímu dospíváni potřebuje dlouhé období cílevědomé přípravy>, jemuž řečtí myslitelé říkali scholé. Výchova a vzděláváni není tedy jen soukromou službou, nýbrž nezbytnou součástí reprodukce společnosti, a to přinejmenším ve trojím ohledu: předně v ochraně dětí a mladých lidí, kteří nesměji být předčasně ystaveni tvrdostem běžného života, za druhé jim musí pomáhat stát se samostatnými lidskými bytostmi (osobami) a zároveň členy své společnosti a za třetí je vybavit nutnými znalostmi a dovednostmi, aby v této společnosti dokázali obstát a aby za ni jednou uměli převzít jako občané i přiměřený podíl odpovědnosti. Z těchto předpokladu lze pak odvodit i „minimální” požadavky na obsah a podobu školního vyučováni.



Annotation:

Philosophy of education is looking for answers on questions about place, function, mission of the education, eventually educational institutions in human life and society. The contribution based on anthropological findings about crudeness of a child, who needs a long period of purposeful preparation for its physical, intellectual and mental maturity. The old Greeks called it scholé. Instruction and education is not only private servicc but necessary part of society reproduction in three points at least: firstly to protect children and youngsters, who must not be prematurely exposed to hardness of everyday life, secondly to help them to become independent human being (persons) and also members of their socicty and thirdly to provide them with neccssary knowledge and skills to be able to compctc in this society and to be able to take their part of responsibility over. From these assumptions we can deduce the „minimal“ requirements for content and form of school teaching.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}