Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2000 -
Studie Studies

(CZ) Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů
(EN) Paradoxical effects of teacher‘s motivational approaches

Strana / Page: 224-235
Autor / Author: Man, F., Mareš, J., Stuchlíková, I.
Klíčová slova / Key words: učitelovo očekáváni, učitelova percepce žáku, autopercepce žáků, učebni motivace


Anotace:

Studie nejprve shrnuje současné poznatky o vlivu učitelova očekáváni na výkony žáků (sebenaplňujíci proroctví, Pygmalion-efekt). Poté se zaměřuje na nový problém: vztah mezi učitelovým vysokým či nízkým očekáváním vůči žákovi a žákovou školní úspěšnosti, učitelovým chválením nebo káráním daného žáka a žákovým vnímáním svých schopnosti. Empirický výzkum и 182 žáků 6. a 7. tříd základní školy potvrdil závěry jiných badatelů, že za určitých podmínek může dojít к motivačnímu paradoxu. Učitelova pochvala za úspěch může informovat žáka o tom, že jeho schopnosti považuje učitel za nízké, zatímco kritika a pokáráni za neúspěch mohou být pro žáka informací, že mu učitel připisuje vysoké schopnosti.



Annotation:

Past research on teaching has concentrated on personality and behavior of teachers, without much attention to cognitive activity. Yet, except for radical bchaviorists who treat cognitive activities and subjective experiences more as cpiphcnomena accompaning behavior, there has been increasing recognition of the need to study these factors, both in tcachcrs (Shavclson - Stern 1981) and students (Weinstein 1983) in order to develop complete and accurate accounts of classroom events. Similar approaches have been applied in European research. This study examines the students’ perception of their tcachcrs, and their evaluative reactions after succcss and failure in ordinary classroom tasks. 115 students (ages of 12-13) were evaluated (chosen) by their tcachcrs as gifted (N = 53) or nongiftcd (N = 62) on the basis of general ability. The findings revealed that low-rated students reported, generally speaking, significantly different assessment of a poor grade after failing at a moderately difficult task. However, the tcachcrs expressed marginally more pity towards low scorcrs (p <. 10). Further tcachcrs responded significantly differently (p <.001) towards different groups (gifted vs. nongiftcd in mathematics) concerning their reaction to an average grade (mark). The results corroborated the idea that these reactions might provide students with information about how tcachcrs estimate their ability.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}