(CZ) Umění, věda a poznávání ve škole
(EN) Art, science and the process of cognition in school
Autor / Author: Slavík, J.
Klíčová slova / Key words: didaktika, uměni, věda, exprese, explorace, verifikace, kompetence, sémiotika
Článek se z didaktického hlediska zabývá poznávacími procesy ve školních uměleckých disciplínách v kontextu vědních oborů. Za pomoci sémiologické analýzy poukazuje na shodné rysy uměleckého a vědeckého poznáváni a z nich odvozuje závažnost verifikačních procedur pro rozvíjení epistemické kompetence žáků. Na příkladu výtvarné výchovy ukazuje didaktické možnosti využití verifikačních procedur ve čtyřech dimenzích symbolizace - projektivní, mimetické, komunikativní a superprojektivní.
Annotation:
The article approaches from the point of view of didactics to prôcesses of cognition in art education in the context of scientific subjects. With the support of a semiologic analysis the article shows similarities in the artistic and the scientific cognition and derives from them the importance of verification procedures for evolution of the epistemological competence of pupils. There are shown, on the example o art education, instructional possibilities of use of verification procedures in four dimensions of symbolisation: projective, mimetic, communicative and superprojective.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: