(CZ) Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou)
(EN) Home Preparation in Mathematics (In the context of the relationship between family and school)
Autor / Author: Smetáčková, I.
Klíčová slova / Key words: škola, rodina, matematika, domácí příprava, domácí úkoly, strukturace
school, family, mathematics, home preparation, homework, structuration
Příspěvek se zabývá postoji učitelek a učitelů matematiky k rozdělení vzdělávacích kompetencí mezi školu a rodinu. Vychází z analýzy rozhovorů s 60 vyučujícími matematiky na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií, které byly provedeny v rámci
výzkumu „Kritická místa ve výuce matematiky“.1 Vyučující napříč řadou oblastí tematizovali různé aspekty rodinného zázemí žáků a vyjadřovali své přesvědčení o stávajícím i ideálním vztahu mezi vyučujícími a rodiči. Kvalitativní analýza rozhovorů se soustředila na učitelskou konceptualizaci „domácí přípravy“ a její vazbu na školní úspěšnost dětí. Příspěvek ukazuje, jaká očekávání vyučující mají vůči rodičům žáků a vůči roli rodičů v úspěšnosti žáků v matematice. Z pohledu „za“ hranice školní výuky (tj. co se děje a má dít v rámci domácí přípravy) vyplývá i to, co se odehrává uvnitř hranic, tedy co je podle vyučujících podstatou školní matematiky a jejich pedagogického přístupu.
Annotation:
The paper is concernedwith the attitudes of teachers of mathematics to the sharing of educational competencees between school and family. It is based on the analysis of interviews with 60 teachers of mathematics at basic (elementary) schools and the lower level of gymnasia (academic secondary schools) with early entry, which were conducted as part of the research project “Critical Points in the Teaching of Mathematics”. Across a range of areas the teachers spoke about different aspects of the family background of pupils, and expressed their views on the existing and ideal relationshp between teachers and parents. Qualitative analysis of the interviews focused on the teachers’ conceptualisation of “home preparation” and its connection to the school success of children. The paper shows the expectations of teachers with regard to pupils’ parents and the role of parents in the degree of success of pupils in mathematics. The view “over” the boundary of school teaching (i.e. what happens and should happen in home preparation), also reveals what is happening inside the boundary, i.e. what teachers see as the core of school mathematics and their educational approach.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: