(CZ) Postavení obecné profesní složky v učebních plánech učitelského studia fyziky na MFF UK
(EN) The position of the general professional component in the curricula of the teacher study of physics at the Faculty of Mathematics and Physics of Charles University
Autor / Author: Zieleniecová, P.
Klíčová slova / Key words: příprava učitelů, učitel fyziky, postavení pedagogiky
V článku je analyzován vývoj postavení pedagogiky v učebních plánech učitelského studia fyziky v minulých desetiletích, a to na přikladu Matematicko-fyzikální fakulty UK. Ukazuje se. že podíl pedagogiky v přípravě učitelů fyziky značně kolísal, aniž by takové velké změny byly věcně zdůvodněny. Pedagogika může dosáhnout svého zdůvodněného a uznávaného postaveni jen jako organická součást celkové koncepce přípravy učitelů fyziky, vzniklé ve skutečné spolupráci všech oborů podílejících se na této přípravě.
Annotation:
The study analyzes the development of the position of Pedagogy in the curricula of the teacher study of Physics during the last decades, using as an example the Faculty of Mathematics and Physics of Charles University. It shows that the part of Pedagogy in the Physics teacher education was varying considerably without any concrete reason for such a differences. Pedagogy can achieve its justified and recognized position only as an organical component of the general conception of the preparation of teachers of Physics, based on the effective cooperation of all the branches participating in this preparation.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: