(CZ) Potřeba didaktického zamyšlení nad učebnicemi
(EN) The need of the didactic reflection on textbooks
Autor / Author: Skalková, J.
Klíčová slova / Key words: tvorba učebnic, didaktická transformace učiva, procesy učení žáků, výběr učiva, množství a náročnost učiva, výzkum učebnic
Cílem článku je podnítit diskusi o učebnicích i obecně didaktické a oborově didaktické výzkumy učebnic. Jde jednak o jejich teoretickou analýzu, jednak o empirický výzkum fungování učebnic v reálné školní praxi. Jako příklad slouží autorce soubor učebnic přírodopisu s ekologickým zaměřením, zahrnující 3. - 9. ročník základní školy. Autorka formuluje na základě jejich rozboru řadu klíčových obecné didaktických problému. Soudí, že jejich řešení může přispět ke zkvalitňování tvorby učebnic.
Annotation:
The aim of the paper is to incite a discussion about textbooks and to stimulate the general as well as specialized didactic research in this field. It points out the need of the theoretical analysis and empiric research of textbooks in the real school practice. On basis of the analysis of a collection of nature sciences textbooks with the ecological orientation for the 3rd until 9th classes of the elementary school, the author formulates various general didactic key problems. She is of the opinion that its solution can help increase the level of elaboration of textbooks.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: