Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1998 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Některé vlastnosti osobnosti ve vztahu k výchově a jejím cílům
(EN) Some personality traits with respect to education and its goals

Strana / Page: 292-303
Autor / Author: Čáp, J., Boschek, P.
Klíčová slova / Key words: cíle výchovy, faktory osobnosti, rysy osobnosti, styl výchovy, rodinná výchova


Anotace:

Autoři se pokusili přispět к řešení otázky, které vlastnosti osobnosti jsou důležité z hlediska cílů výchovy a jak jsou závislé na stylu výchovy v rodině. Třicet psychologů posoudilo Cattellovy dimenze z hledisek zvládání každodenního života, morálky a rozvíjení osobnosti. Stejní posuzovatelé a navíc ještě třicet pracovníků z oblasti obchodního podnikání posoudilo, u kterých z těchto dimenzí osobnosti je optimální některé z krajních pásem а u kterých je nejvhodnější střední pásmo dimenze. Soubor sedmnáctiletých chlapců a dívek (celkový počet: N = 1404) vyplnilo Cattellův dotazník HSPQ a dotazník autorů pro zjišťování způsobu výchovy v rodině. To umožnilo shrnout, které formy stylu výchovy v rodině podporují rozvíjení těch dimenzí osobnosti, které se ukázaly jako důležité z uvedených hledisek, a které formy stylu výchovy jsou naopak nepříznivé. Výsledky jsou předběžně a autoři prezentují náměty pro další zpracování psychologických aspektů cílů výchovy.



Annotation:

The authors tried to contribute to the solution of the problem concerning the importance and the role of personality trails with respect to the goals of education. What kind of personality traits are important? To what extent they are dependent on the family upbringing? Thirty psychologists judged the Cattell's dimensions with respect to the ways of coping with everyday life, ethic questions and personality growth. The same observers plus another thirty workers specialised in business were deciding what kind of personality dimensions involved required one of extreme zones and where would be better to use the middle zone of dimension. The sample of seventeen years old boys and girls (the total number was 1404) filled in the Cattell's questionnaire HSPQ as well as the questionnaire related to the ways of family upbringing drafted by the authors. On the basis of the data received it was possible to summarise the styles of family upbringing that support the development of such personality dimensions which proved to be important from the given points of view as well as to find out the unsuitable forms of education. The results are preliminary and the authors present the suggestions for the next treatment with respect to the psychological aspects of the goals of education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}