(CZ) Místo a úloha PAU v inovaci školství
(EN) The PAU position and its role in school innovation
Autor / Author: Hausenblas, O.
Klíčová slova / Key words: Přátelé angažovaného učení, inovace, vnitřní reforma, síť učitelů, autonomie učitele, změny zdola, sebevzdělával i dílnv
Příspěvek předkládá základní informace o působení a výsledcích dobrovolné sebevzdělával i sítě učitelů a partnerů vzdělávání - o občanském sdružení Přátelé angažovaného učení. Ohledává zdroje a prostředky inovace ve školství, především v linii vedené zdola, tj. učiteli samými podle jejich vlastního přesvědčeni a zkušenosti. Zabývá se i vlivem, který PAU mělo na vzdělávací praxi i na některé systémové kroky ve školství. Zdůrazňuje význam pedagogické svobody pro zlepšování vzděláváni.
Annotation:
The article presents basic information about the operation and results of the civil association Friends the engaged learning - PAU: the teachers and education partners voluntary self-education network. It is searching for the resources and the means of school innovation based first of all on the ground-up line, i.e. on teachcrs themselves. It is interested in the PAU’s influence on the educational practice as well as on particular steps in school system. The importance of educational liberty with respect to education improvement is stressed.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: