(CZ) Školy s různou kvalitou sociálních podmínek ke školní práci a psychologické indikátory stresu u žáků
(EN) The schools of different social background quality with respect to school work and the psychological indicators of pupil's stress risks
Autor / Author: Havlínová, M., Schneidrová, D., Tomášek, L.
Klíčová slova / Key words: rizika stresu u žáků, podpora zdraví ve škole, školní děti, základní škola, sociální podmínky ke školní práci, inovace, humanizace
Autoři se snažili zjistit, zda v období začínajících pokusu o humanizaci školy jako instituce (1992 - 93) se modelově vybraně základní školy mezi sebou liší v indikátorech rizika stresu u žáků v závislosti na rozdílech, které mezi nimi byly předem stanoveny v kvalitě sociálních podmínek ke školní práci. Na základě výsledku došli k závěru, že stav ohrožení či naopak pohody, který se projevuje v postojích, emocích a chování jednotlivého žáka, je v úzkém vztahu ke stylu řízení školy (hierarchický a autoritativní / demokratický a participativní). Doporučují školám otevřít se komunitním programům podpory zdraví.
Annotation:
The authors try to find out whether the primary schools chosen for the purpose of first attempts for school institution humanisation (1992-1993), differs one from the other in pupil’s stress risks indicators in dependence on previously defined distinctions in the social background quality related to school work. On the basis of the results achieved they are coming to the conclusion that both the pupil's distress and the strain relates closely to the way of school administration. They recommend schools the communicative programmes aimed al health support.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: