(CZ) Uplatnění mladých absolventů PedF UK v praxi
(EN) Charles University Faculty od Education young graduates' coping with practise
Autor / Author: Havlík, R.
Klíčová slova / Key words: uplatněni absolventů, hodnotové a profesní orientace, profesní dráha, identifikace s učitelskou profesi, hmotná stimulace, prestiž učitelské profese
Data výzkumu zaštítěného grantem FRVŠ (TO č. 12; ČJ. f. 1041/1996) nás vedou k zamyšlení nad problémy kritických fází adaptace mladých absolventů krátce po vstupu do praxe, reflektujeme jejich tendence odchodů ze školství a především důvody, proč ze školství odcházejí a naopak proč je pro jiné školství přitažlivé. Z tohoto pohledu se zabýváme především otázkou hmotné stimulace, prestiže profese, neuropsychické zátěže a časových dispozic.
Annotation:
Considering the data from the research granted by The Found for the Development of Universities (TO č. 12; ČJ. f. 1041/1996) we think over the problems of critical phases of adaptation of young graduates shortly after their coming to practice, we reflect their tendencies to leaving the educational system, and, primarily, their reasons for leaving or for viewing the educational system as attractive. From this point of view we first of all tackle the questions of pecuniary stimulation, professional prestige, neuro-psychological stress and temporal dispositions.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: