(CZ) Hodnocení učitelova výkonu: účel, posuzovatelé, kritéria
(EN) The evaluation of teacher's performance: the purpose, evaluators, criteria
Autor / Author: Hausenblas, O.
Klíčová slova / Key words: evaluace, učitel, kvalita výkonu, cíle hodnocení, servis, intuice, institucionalizace, procesuálnost, očekáváni, implementace
Článek se zabývá podmínkami (systémovými i personálními) pro vznik a vývoj relevantních kritérii posuzování kvality učitelovy práce, zahrnuje v to i kvalitu jeho připravenosti. Zvažuje zdroje a strategický postup pro jejich tvorbu, různé metody posuzování s ohledem na adresáta výhledných zjištění, některé konkrétni okruhy, v nichž lze formulovat a testovat přesně specifikovaná kritéria a metody posuzování. Tvorbu kritérii, ale i evaluaci samu chápe jako trvalý proces informováni učitele, s cílem nikoli pouze konstatovat stav jedné ze složek školského systému, nýbrž především zkvalitňovat vzděláváni.
Annotation:
The article deals with the conditions (personal and systemic) for the creation and development of relevant criteria when evaluating teacher’s performance. lt reasons about the sources and strategie progress when creating them, different methods of evaluation in respect of the addressee of the final outcome, some of the concrete ranges within which the exactly specified criteria and methods of evaluation may be formulated and tested. Not only the creation of criteria but also the evaluation itself is understood as a process of keeping a teacher informed. Its aim is not simply to state the position of one of the part of the educational system but also to improve the quality of education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: