Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1997 (MONO) -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Problémy žáků ve škole z pohledu učitelů. Pokus o českou adaptaci dotazníku.
(EN) The "problems in schools" questionnaire: the first attempt at a czech version

Strana / Page: 346-354
Autor / Author: Man, F., Mareš, J., Prokešová, L., Stuchlíková I.
Klíčová slova / Key words: učitel, žák, vnější motivace, vnitřní motivace, teorie kognitivního hodnocení, orientace učitele, dotazník


Anotace:

Autoři vycházejí z myšlenky, že jednou z možných cest k vnitřní transformaci našeho školství může být změna učitelských postupů při motivování žáků. Testují proto hypotézu, že učitelé, kteří se snaží zvnějšku kontrolovat a řídit učení žáků, pravděpodobné snižují jejich vnitřní motivací. Naopak učitelé, kteří svými postupy podporují samostatnost žáků, vnitřní motivaci netlumi. Při empirickém šetření autoři použili americký dotazník Problémy žáků ve škole. Detailně referuji o psychometrických charakteristikách jeho české verze, která je vnitřně konzistentní, stabilní v čase a má dobrou vnější validitu.



Annotation:

The "Problems in Schools" Questionnaire: the First Attempt at the Czech Version Deci & Ryan show that teachers oriented toward control have a more negative or less positive impact on intrinsic motivation and identified regulation and integrated regulation. We assumed that teachers orientation mentioned above is integrally related to the De Charm’s conceptualization Origin vs. Pawn. The main reason of this study was to find basic psychometrics properties of the Questionnaire „Problems in Schools“ i.e. internal consistency, temporal stability and external validity. The responses from 59 teachers had a good (sufficient) psychometrics properties. Further the measure was shown to be externally valid in that teacher (Grades 5). Then we chose four classes of the teachers scoring above the mean in autonomy and four classes scoring bellow the mean in autonomy. 160 students (Grade 5) were given Nygard’s scale Origin vs. Pawn. One-way ANOVA revealed significant differences between the groups F (1,159) = 9.419; p = 0025. The first attempt at a Czech version looks promising.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}