(CZ) Problémy žáků ve škole z pohledu učitelů. Pokus o českou adaptaci dotazníku.
(EN) The "problems in schools" questionnaire: the first attempt at a czech version
Autor / Author: Man, F., Mareš, J., Prokešová, L., Stuchlíková I.
Klíčová slova / Key words: učitel, žák, vnější motivace, vnitřní motivace, teorie kognitivního hodnocení, orientace učitele, dotazník
Autoři vycházejí z myšlenky, že jednou z možných cest k vnitřní transformaci našeho školství může být změna učitelských postupů při motivování žáků. Testují proto hypotézu, že učitelé, kteří se snaží zvnějšku kontrolovat a řídit učení žáků, pravděpodobné snižují jejich vnitřní motivací. Naopak učitelé, kteří svými postupy podporují samostatnost žáků, vnitřní motivaci netlumi. Při empirickém šetření autoři použili americký dotazník Problémy žáků ve škole. Detailně referuji o psychometrických charakteristikách jeho české verze, která je vnitřně konzistentní, stabilní v čase a má dobrou vnější validitu.
Annotation:
The "Problems in Schools" Questionnaire: the First Attempt at the Czech Version Deci & Ryan show that teachers oriented toward control have a more negative or less positive impact on intrinsic motivation and identified regulation and integrated regulation. We assumed that teachers orientation mentioned above is integrally related to the De Charm’s conceptualization Origin vs. Pawn. The main reason of this study was to find basic psychometrics properties of the Questionnaire „Problems in Schools“ i.e. internal consistency, temporal stability and external validity. The responses from 59 teachers had a good (sufficient) psychometrics properties. Further the measure was shown to be externally valid in that teacher (Grades 5). Then we chose four classes of the teachers scoring above the mean in autonomy and four classes scoring bellow the mean in autonomy. 160 students (Grade 5) were given Nygard’s scale Origin vs. Pawn. One-way ANOVA revealed significant differences between the groups F (1,159) = 9.419; p = 0025. The first attempt at a Czech version looks promising.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: