(CZ) Jazykově nadaný žák. Návrh pedagogické metody identifikace cizojazyčného nadání.
(EN) The pupil gifted in languages. A Proposal of a Pedagogical Method for the Identification of Giftedness in Foreign Languages.
Autor / Author: Pýchová, I.
Klíčová slova / Key words: definice nadání, kritéria a techniky identifikace, pedagogická metoda identifikace, nadaní angličtináři
Společenský význam identifikace a následného rozvoje nadání žáků tkví nejen v plněni vlastního cíle, ale i v obohacení výuky obecně. Stať seznamuje se základními definicemi nadáni a s kritérii a technikami identifikace nadání žáků ke studiu angličtiny. Návrh popsané pedagogické metody identifikace, který byl realizován se 450 žáky tří ostravských škol, se opírá o současné poznatky z teorie identifikace nadání. V závěru je předložen "model" žáka nadaného ke studiu angličtiny.
Annotation:
The article points to a great social significance of the identification of pupils’ giftedness for the further development of their best abilities and performances. Therefore, the goal of the underlying research was designing a simple and easy, pedagogically feasible method of relatively reliable identification of pupil’s giftedness to study English. The article presents current definitions of giftedness, recent development, a survey of identification criteria out with the sample of 430 pupils of two secondary and one primary schools in Ostrava. Techniques used included nominations by peers, teachers, parents, inventories of interests, etc. Pupils’ intellectual abilities, out-of-school-abilities and creativity were examined and a model of a pupil gifted in English was created.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: