(CZ) K minulosti a perspektivám ideje a organizaci jednotné školy
(EN) On the past and perspective ideas and organisation of comprehensive schools
Autor / Author: Rýdl, K.
Klíčová slova / Key words: jednota a diferenciace, rovnost práva na vzdělání, jednotná škola druhého stupně, jednotný školský systém, dimenze ideje jednotné školy, skandinávský model, tzv. Gesamtschule, organizace pedagogického ideálu jednotné vnitřně diferencované školy
Studie vychází z potřeb analyzovat ideu jednotné školy a je jí organizační podoby v praxi, a to od Komenského až po současnost tak, aby byla ukázána slabá místa i pozitiva ideje, pokud je zachován soulad tři rovin: politické, sociální a pedagogické. V závěru se autor pokusil na základě širokého mezinárodního srovnávacího studia vyvrátit některé zakořeněné "mýty" a falešné představy o jednotné škole v současnosti.
Annotation:
This work looks at the development of ideas concerning comprehensive (unique) schools from the point of wiev of their size and organisation, from the time of Komenský, through theenlightenment, the German experiments at the end of the 19th century, the influence of the educational reforms up to the present day situation in particular in Scandinavian countries. The author analyses various ideas and organisational forms taking into consideration the harmonisation of three aspects of the comprehensive school: the educational, social and political aspects. On the basis of experiences gathered from the second half of the 20th century, is shows the positive and negative aspects of the comprehensive school.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: