(CZ) Sociální a profesní profil budoucích učitelů prvního stupně základních škol
(EN) The social and professional profile of future teachers in the first level of basic school
Autor / Author: Kotásek, J., Růžička, R.
Klíčová slova / Key words: sociologický výzkum, budoucí učitel, primární škola, socioprofesní profil, výchovné cíle
Učitelský stav je příležitostí k relativně výrazné mezigenerační socioprofesní mobilitě. U ještě nedávných studentů učitelství 1. stupně ZŠ to rozhodně platí, aniž je přitom ale důvod k domněnce, že tato profesní volba byla často jen pouhou náhražkou za jiný typ kariérové dráhy. Spojení vzdělanostnich tužeb s "neambičními" motivy (vztah k dětem) napovídá o velké a vcelku žádoucí převaze žen v této vrstvě (10:1); horší je to již např. s připraveností pečovat o zárodky občanského klimatu ve společnosti. Rozhodně však potěší celková vyváženost ve výchovných cílech, vypovídající o souhrnně příznivém stavu sociální a odborné vybavenosti začínajících učitelů. Na tom může mít velký podíl nejen vzdělávací systém, ale též zmíněná mezigenerační mobilita.
Annotation:
The teaching profession provides an opportunity for intergenerational socio-professional mobility. This is applicable to recent student teachers of the first level of basic schol, although it is not a reason for assumint that this profession was chosen as a mere substitute for another career path. A combination of a wish to educate themselves and a lack of ambition account for the predominance of female applicants for this branch of education and what is worse, they do not appreciate that they are nurturing the seeds of a future civil society. Neverheless, the social and professional wherewithal of new teachers is balanced. Not only the education system, but also the intergenerational mobility can play a part.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: