Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1996 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Sociální a profesní profil budoucích učitelů prvního stupně základních škol
(EN) The social and professional profile of future teachers in the first level of basic school

Strana / Page: 168-180
Autor / Author: Kotásek, J., Růžička, R.
Klíčová slova / Key words: sociologický výzkum, budoucí učitel, primární škola, socioprofesní profil, výchovné cíle


Anotace:

Učitelský stav je příležitostí k relativně výrazné mezigenerační socioprofesní mobilitě. U ještě nedávných studentů učitelství 1. stupně ZŠ to rozhodně platí, aniž je přitom ale důvod k domněnce, že tato profesní volba byla často jen pouhou náhražkou za jiný typ kariérové dráhy. Spojení vzdělanostnich tužeb s "neambičními" motivy (vztah k dětem) napovídá o velké a vcelku žádoucí převaze žen v této vrstvě (10:1); horší je to již např. s připraveností pečovat o zárodky občanského klimatu ve společnosti. Rozhodně však potěší celková vyváženost ve výchovných cílech, vypovídající o souhrnně příznivém stavu sociální a odborné vybavenosti začínajících učitelů. Na tom může mít velký podíl nejen vzdělávací systém, ale též zmíněná mezigenerační mobilita.



Annotation:

The teaching profession provides an opportunity for intergenerational socio-professional mobility. This is applicable to recent student teachers of the first level of basic schol, although it is not a reason for assumint that this profession was chosen as a mere substitute for another career path. A combination of a wish to educate themselves and a lack of ambition account for the predominance of female applicants for this branch of education and what is worse, they do not appreciate that they are nurturing the seeds of a future civil society. Neverheless, the social and professional wherewithal of new teachers is balanced. Not only the education system, but also the intergenerational mobility can play a part.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}