(CZ) K reformě správy školství a nové roli školní inspekce v Anglii a Walesu
(EN) On the reform of pedagogical management and on the new role of school inspection in England and Wales
Autor / Author: Rýdl, K.
Klíčová slova / Key words: státní protekce, národní kurikulum, místní školský úřad, autonomie školy, týmová inspekce, evaluace systému, kvalita školy
Koncem 80. let 20. století byly v Anglii a Walesu realizovány změny v oblasti správy školství, jejichž podstatou bylo snížení vlivu školských úřadů prostřednictvím prosazení "národního kurikula" a posílením některých pravomoci jednotlivých škol. Zvýšení autonomie škol při rozhodováni v oblasti ekonomické, správní a částečně i pedagogické vedlo k reorganizaci inspekce, jejímž úkolem se stalo zajišťování tzv. vnější evaluace systému: zjišťování efektivity práce a kvality působeni jednotlivých škol formou tzv. týmových inspekcí.
Annotation:
At the end of the 1980s, changes in the management of the school system in England and Wales were introduced, which were based on the decreasing role of the school authorities within the system and which introduced the "national curriculum" and brought more powers to individual schools. Introducing more autonomy to schools in decision making in the area of economy, management and partly in education lead to the reorganisation of inspection, the task of the inspection being the so-called "outside evaluation" of the system; research on the effcctivity and on the quality of schools done by team inspection.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: