(CZ) Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti
(EN) Self-determination motivation and pupils' personal growth
Autor / Author: Mareš, J., Man, F., Prokešová, L.
Klíčová slova / Key words: autodeterminovaná motivace, osobní rozvoj žák
Přehledová studie se zabývá otázkou, jak vést žáky k autonomii v učeni, jak dospět od vnějšího řízení k autoregulaci, od vnější motivace k motivaci vnitřní. Ve zkratce přibližuje teorii žákovy autodeterminace autoru E. L. Deciho a R. M. Ryana. Všímá si žákovy potřeby kompetence, sounáležitosti, autodeterminace, zamýšlí se nad vztahem řízeni a motivace, připomíná vliv klimatu školní třídy i vlivy rodiny.
Annotation:
Self-determinated motivation theory (Deci - Ryan 1985, 1995) when applied to the realm of education, is concerned primarily with promoting in pupils/students an interest in learning, a valuing of education, and confidence in their own capacities. These outcomes are manifestations of being intrinsically motivated and internalizing/values and regulatory process. Review of the body of research has corroborated high quality learning in this field as well as enhaced personal growth and adjustment.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: