Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1995 -
Studie Studies

(CZ) Vztah spisovnosti a nespisovnosti v pedagogické komunikaci
(EN) The literary and non-literary way of speaking in teacher - student communication

Strana / Page: 38-42
Autor / Author: Čechová, M.
Klíčová slova / Key words: pedagogická komunikace, jazyk, spisovný jazyk, neutrální jazyk, hovorový jazyk, diferencované užití jazyka


Anotace:

Studie ukazuje, jak se vyvíjí stanovisko lingvistů k užívání mateřského jazyka jako prostředku komunikace mezi učitelem a žáky. Nejprve se požadoval spisovný jazyk, a to čistý jazyk, ev. neutrální. Naše stanovisko se přiklání k diferencovanému užití jazyka. Učitel by měl přihlížet k podmínkám jazykového projevu, jeho funkci, situaci, formě písemné a ústní.



Annotation:

The paper refers to general and vague definitions of standards, to the mixing of the meaning of the word literary and written or to mere codification, and mostly just in the field of spelling, phonology and morphology. Despite the efforts of the Czech functional structural school to disapprove puristic demands over the past seventy years, the older puristic view of "clean literary language" has survived. As seen in the efforts of the methodists and some linguists over the past several decades, strict use of the literary language has been required at schools.
The paper emphasizes the necessity for students to acquire the need and to develop the habit to differenciate their literary expresions so that they would be able to use the literary language naturally under certain social conditions. But it is also mentioned that the form of communication between teachers and pupils should not be unified, it should be based on literary language, but modified in case of metalanguage, or public, private and intimate language.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}