(CZ) Využitie organizačných a výchovnovzdelávacích modelov pri riadení zmien v školách
(EN) How to make the best use of organizational and educational models in the control of changes
Autor / Author: Furman, A.
Klíčová slova / Key words: edukativní změny, organizace škol, řízení změn a jeho modely
Úspěšnost zavádění změn výchovného systému do škol závisí na souladu jednotlivých subsystémů školy. Zejména organizační subsystém může jakoukoli změnu urychlit, nebo zhatit. Autor uvádí podrobněji dva z několika organizačních modelů (CaMaPe) a dokládá na těchto kontrastních příkladech, jak jsou organizačním prostředím ovlivněny takové charakteristiky jako týmová kooperace, autonomie učitelů, učitelská kultura.
Annotation:
Introducing educational changes in schools can be successful only when the subsystems of the school institution system are congruent. The organizational subsystem is mainly the decisive factor of a successful implementation of a change. The author analyses more in detail two contrasting organizational models among CaMaPe models. Me shows how such caracteristics as team collaboration, teacher's autonomy and teachers' culture can be influenced by the specific type of organizational model.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: