(CZ) Anorexia nervosa - výzva pro pedagogické psychology
(EN) Anorexia nervosa - a challenge for the educational psychologists
Autor / Author: Olivier, M. J.
Klíčová slova / Key words: mentální anorexie, rizikové skupiny, dívky, zdravotní stav, léčení, psychodiagnostika, osobnost, interpersonální vztahy
Studie se zabývá nemoci, jejiž výskyt dnes stoupá u dospívající mládeže, zejména u dívek. Charakterizuje její sociální souvislosti, popisuje rizikové skupiny populace. Uvádí základní diagnostická kritéria nemoci, její klinické projevy, psychologické příznaky, obtížné léčeni i možné vážné následky. Výzkumná část práce porovnává dvě skupiny děvčat ve věku 15-20 let. Dospívá k závěru, že nemocné divky se liší od zdravých charakteristikami své osobnosti i mezilidskými kontakty.
Annotation:
Anorexia nervosa among young people has escalated rapidly during recent decades. A key question in the investigation was whether this type of young person can always adequately adjust to the demand of her life-situation. Two representative groups were involved in the tested sample, namely an experimental group suffering from anorexia nervosa and control group with normal eating habits. All respondents were subjected to testing with the PHSF relationships questionnaire and the 16-PF, HSPQ. The test results were statistically analysed and the following conclusions could be derived: The young females with anorexia nervosa differ significantly from other young females regarding personality characteristics, the primary components of their adjustment to life and relationships with other people.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: