(CZ) Naučit se učit být učitelem
(EN) Being able to learn to become a teacher
Autor / Author: Kasíková, H.
Klíčová slova / Key words: osvojování profese učitele, rozpory profese, nápodoba, vlastní vyučovací styl
Empirická sonda provedená na základě rozhovoru ukazuje z pohledu studentů i učitelů v praxi základní "témata" profese s jejich rozpornosti. Naučit se ji zvládat předpokládá nejprve naučit se osvojovat si účinné dovednosti, a to často nápodobou, která je cennou metodou a není zcela mechanickou kopií postupů zkušenějších kolegů.
Annotation:
A qualitative inquiry realized by means of essays and their commentaries with teacher students (27 + 30) and by interviews with in-service teachers (4) shows basic "themes" of the teacher profession stressing its ambivalence (un/certainty of acceptance by pupils, closeness vs. distance, tug of war in communication control, creativity vs. imitation in teaching). The way to master this ambivalence is often the imitation of experienced teachers (imitating the "principles" of their work rather than imitating the gesture).
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: