(CZ) Význam diagnostiky učitelova pojetí výuky v jeho pregraduální přípravě
(EN) The importance of diagnostics of the teacher's theories of teaching in his pregradual training
Autor / Author: Švec, V.
Klíčová slova / Key words: učitelovo pojetí výuky, diagnostika učitelova pojetí výuky, dotazník učitelova pojetí výuky, využití výsledků diagnostiky učitelova pojetí výuky, sebereflexe
Učitelovo pojetí výuky je proměnná, která ovlivňuje jeho pedagogickou činnost. Proto má smysl zjišťovat a ovlivňovat ji už v pregraduálni přípravě učitelů. V stati je popsána diagnostika učitelova pojetí výuky pomocí dotazníku neúplných vět. Jsou v ní podány náměty k využití této diagnostiky.
Annotation:
In the article there are defined the teacher’s theories of teaching as a summary of his knowledge, conviction, opinions, expectations, attitudes and emotions relating to teaching. Methods of diagnostics of teacher’s theories of teaching are described. Attention is paid particularly to the questionaire with not complete sentences, which the student teacher should complete to, expressing his personal view to various aspects of teaching. The outcomes of diagnostics of the teacher’s theories of teaching can be applied in seminars on educational disciplines and in consultations with students. In the conclusion attention is paid to the effectiveness of joining the diagnostics to autodiagnostics of the teacher’s theories of teaching, which is supported by the deeper self-reflexion of students.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: