(CZ) K principům sledování jakosti v plánování České školní inspekce
(EN) To the principles of controlling quality in planning of the Czech school inspectorate
Autor / Author: Fencl, I.
Klíčová slova / Key words: plánování strategií a koncepcí, školní dohled, sémantická, strukturně typologická a fenomenologická interpretace, nezávislost, úřad, legislativní rámec a koncepce, legislativní a manažerský přístup ČŠI, komplexní jakost, princip nebyrokratické byrokracie, management review, trajektorie plánování cílů jakosti
Studie je příspěvkem к plánování strategii a koncepcí ve školním managementu. Diskuse zkoumá základní pojmy v nových podmínkách po r. 1989 a obhajuje hypotézy o potřebě dvou přístupů v aktivitách dnešní České školní inspekce. Navrhuje definice a modely pro zajišťováni komplexní jakosti z pohledu "školního dohledu" i na základě mezioborových zkušenosti a diskusí autora studie.
Annotation:
The inspiration of the published study comes out from theoretical and practical approaches of the modem management theory and rised on the base of multiprofessional knowledge of the author. Presented interpretation there is an essential introduction into the first mostly mentioned field of the management - strategy planning.
In the article there are discussed such concepts of the inspection work as "independance", "authority", "legislative framework" and "conception" containing also many hidden and open controversies.
In the second part of the interpretation there are drafted structural models of subsystems of modem quality control in education. The author emphases the categories which are known in the management theory as "a management review" and "top quality management".
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: