(CZ) Validita experimentovania v pedagogických výskumoch
(EN) Validity of experimentation in educational research
Autor / Author: Ferjenčík, J.
Klíčová slova / Key words: projekt výzkumu, experiment, kontrola proměnných, rovnocennost výzkumných skupin, rómské děti, předškolní příprava
Studie upozorňuje, že chybně koncipovaný pedagogický experiment může vést k problematickým závěrům a neadekvátním doporučením. Jako příklad uvádí výzkum, který měl ověřit efektivitu netradiční předškolní přípravy rómských děti (nultý ročník) v porovnání s běžným vstupem rómských dětí přímo do prvního ročníku základní školy. Nejprve cituje publikované výsledky a analyzuje hlavní nedostatky zvoleného výzkumného projektu. Následně předkládá odlišné výsledky, kterých bylo dosaženo poté, co došlo k vyrovnání experimentální a kontrolní skupiny.
Annotation:
The contribution deals with the problem of experimentation in educational practice. Using the concrete example of the effectivity assessment of induction training of gypsy children in the zero classes, the article analyses the main mistakes and lacks of experimental designs, often leading to false conclusions. It also refers to possible ways of additional corrections of the experimental design compiled inaccurately. The article demonstrates the need of the appropriate methodology education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: