Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1994 -
Studie Studies

(CZ) Potrebujeme poznať dejiny hudobnej pedagogiky?
(EN) We should get more knowledge on the history of musical pedagogy

Strana / Page: 144-154
Autor / Author: Vereš, J., Fukač, J.
Klíčová slova / Key words: hudobná pedagogika, periodizácia dějin, hudobná teória, špeciálna hudobná výchova, všeobecná hudobná výchova, estetická hudobná výchova, pluralita, postmoderna, elementarizumus, polyestetično


Anotace:

Článek prezentuje stručný přehled různých evaluačních modů hudební pedagogiky, jejich genezi a funkci: přirozená výchovná praxe, socializované ideje, didaktické modely spojené s některými paradigmaty hudební teorie, didaktika speciální a všeobecné hudební výchovy, estetická výchova, postmoderní situace kulturní plurality.



Annotation:

The present study deals with the development of theoretical reflexion of music education and systemic explanation of music-pedagogical thinking. The gist of the problem should be seen in the aknowledgement of the history of music pedagogy for the present time and for music and educational practice. From the methodological viewpoint the diachronical and synchronic dimension approarcih prevails, while the number of modalities in relation to the role and features of the given phenomenom of musical and pedagogic thinking. In a condense explanation we present a brief survey of individual models, their genesis, original historical function and we show suggest possibilities of their preservance, as well as their applicability in present conditions. The solution offers the idea on the present musical pedagogy and musical education trends, as well as their practical/pragmatic application based on various, mutually dependent (sometimes contradictory) paradigms of musical and pedagogic thinking.
In the conclusion the authors point to the present cultural plurality and its position within the musical pedagogy.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}