(CZ) Přínos Jana Amose Komenského k některým aspektům vývoj anglické pedagogiky v 17. století
(EN) J. A. Comenius's contribution to some aspects of 17th century english pedagogy
Autor / Author: Robovská, H.
Klíčová slova / Key words: výchova v vzdělání, reforma školství, anglická pedagogika, elementární školství, latinská střední škola, obsah vzdělání, cíl výuky, metody výuky, komeniáni, pansofie, univerzální knihy, věcné učení
Stať, jejíž obsah zpracovala autorka podrobněji ve své dizertační práci obhájené v r. 1989, je zaměřena na srovnání názorů J. A. Komenského a pedagogických reformátorů období puritánské revoluce a Cromwellovy republiky v Anglii a na přijetí a odraz Komenského myšlenek v dílech tehdejších anglických reformních autorů a pedagogů.
Annotation:
The ideas of J. A. Comenius have been known in England since the beginning of the 30's of the 17th century. In spite of the fact that due to the outbreak of the English Puritan revolutinon, Comenius could stay in England only for a very short time, his ideas were reflected, directly or indirectly, in the works ofsome English reform writers and educationalists, e. g. S. Hartlib, J. Dury, Ch. Iloole, J. Hall, J. Harrington, W. Petty, et al., who set down the main principles of the intended English School reform and formulated the educational programmes for England of that revolutionary period.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: