(CZ) Jak estetické vnímání přispělo ke změně paradogmatu výchovy (Aktuální vzpomínka na Alfréda Lichtwarka 1852-1914)
(EN) How the esthetical perception contributed to the change of the paradigm of education (A Topical Memory of Alfred Lichtwark 1852-1914)
Autor / Author: Rýdl, K.
Klíčová slova / Key words: estetická výchova, nový životní styl, reformní pedagogika, konzumní společnost, computerový svět
Na co herbartistická škola již nestačila. Snahy A. Lichtwarka o zestetičtění všedního života. Didaktika výtvarné výchovy jinak. Tři etapy výchovy k umění otevřely cestu k novému životnímu stylu. Nové chápání smyslu umění ve výchově a vzdělávání. Šířilo hnutí za uměleckou výchovu hedonismus a poživačnost? Poučení pro "Homo consumentus" na konci 90. let. Podlehne nová generace kyber-světu?
Annotation:
The author of this article focuses on the contribution of A. Lichtwark to the development of the new pedagogical thought at the turn of the 20th century.
He analyzes his influence on the new style of life which started to rellcct esthetical aspects to a larger extent. The increasing consumer trends in society began to turn Lichtwark’s esthetical efforts to values of hedonism and self-indulgence.
In the conclusion the author dellnes the function of school in csthetical education and points out that Lichtwark’s views are topical to this day.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: