(CZ) Institucionální změny a logika profesionalizace učitelů - francouzský příklad
(EN) Institutional changes and logics of teachers' professionalization french example
Autor / Author: Rochex, J.-Y.
Klíčová slova / Key words: profesionální kultura učitelů, dimenze učitelské činnosti, kompetence učitelů, logika vyučování, smysl učení
Profesionalizace učitelů je vynucována postupnými změnami v charakteru instituce školy (masová demokratizace, multikulturnost a heterogenita žákovské populace, decentralizace). Mění se dimenze učitelské činnosti (etická, zvyšuje se její kolektivní charakter a psvchodidaktické nároky). Empirické analýzy odhalují různé logiky, pomocí nichž učitelé dnes navozuji u žáků smysi pro učení (utilitaristická. na osobní zkušenost žáka navazující a epistemologická).
Annotation:
The process of teachers’ professionalization is shaped by changes of the nature of the school institution (overall democratization, multiculturalism and heterogeneity of students and decentralization). These pressures introduce new dimensions in the activity of teachers (ethic dimension, enhancing its collectivistic nature and stressing the psycho-didactic aspects). Empirical findings reveal different logics of the common construction of the sense of learning in pupils (untilitaristic, experience based or epistemology based).
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: