(CZ) Komparativní a mezinárodní pedagogika: analytické zhodnocení stavu v Československu
(EN) Comparative and international education: State-of-the-art in Czechoslovakia
Autor / Author: Průcha, J., Walterová, E.
Klíčová slova / Key words: komparativní pedagogika, mezinárodní pedagogika, transformace vzdělávacího systému
Studie předkládá shrnující zhodnocení současného stavu oboru za období 1990-1992. Vymezuje pojetí obou disciplín, uvádí stručný přehled historického vývoje a soustřeďuje se na rozbor publikovaných čs. prací. Kvantitativní analýzou se hodnotí příslušné publikace podle čtyř hledisek: (1) obsah publikací, (2) metodologický přístup, (3) tématické zaměření, (4) teritoriální pokrytí. Studie je zakončena úvahou o využitelnost komparativní a mezinárodní pedagogiky pro transformaci českého vzdělávacího systému.
Annotation:
The paper presents an evaluation of the contemporary state of comparative and international education in Czechoslovakia during the latest period (1990-1992). It explains different approaches in defining the scope of both disciplines. A brief survey of the history of comparative education in Czechoslovakia is followed by an analytical evaluation of its production. The sample of 308 publications by Czechoslovak authors in comparative and international education has been subjected to qualitative and quantitative analysis. Four levels of analysis have been differentiated concerning (1) the content, (2) methodological approach, (3) thematic focus and (4) territorial relatedness of publications. The most relevant data are presented in Tables 1-2. Conclusions based on quantitative analysis are derived concerning the profile and trends in Czechoslovak comparative and international education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: