Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1993 -
Studie Studies

(CZ) Škola a vzdělání v roce 400. výročí narození Jana Amose Komenského
(EN) School and education in the year of 400. anniversary of J. A. Comenius birth

Strana / Page: 309-320
Autor / Author: Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: Komenský, kolektivní vzdělání, individuální přístup ke vzdělání, idea reprezentace, pedagogický realismus, realistické vyučování


Anotace:

Dvojí přístup J. A. Komenského ke vzdělání: kolektivní a uniformní vzdělávací systém na straně jedné a individualizovaná vzdělávací praxe založená na zkušenostech žáků na straně druhé. Srovnání Komenského a Brunerovy ideje reprezentace. Pedagogický realismus Komenského a realistické pojetí vyučování matematice holandské školy. Mechanický, strukturalistický, empirický a realistický přístup k vyučování.



Annotation:

The study consists of three parts.
1. Since J. A. Comenius to the present days. Some ideas of Comenius work are important also for contemporary school. These are e.g.: individual characteristics of the learning process, learning by means of all senses and various methods, learning by means of pupils practice, with adaptation of the subject to the pupils talent.
2. J. A. Comenius and the idea of representation. J. S. Bruner formulated 320 years after J. A. Comenius the idea of representation of phenomena by means of activity, pictures and symbols which is very similar to the idea of Comenius representation by means of hand, languague and thinking. The new approach to the idea of representation is possible by using modern computer technology.
3. The pedagogical realism and realistic education. The pedagogical realism of Comenius is a reaction on the scholastical formalism and verbalism of his time. The realistic education of H. Freudenthal is the result of an important didactical school which is in operation in the Netherlands. In realistic instruction the learner is given tasks that proceed form reality. The individual and group progress in the learning process - how far and how fast — is determined by the spectrum of differentiation of the learning output and by the position of the individual learner in this process.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}