(CZ) Expertní systémy ve výukovém procesu - příspěvek k humanizaci vyučování
(EN) The expert systems in the teaching process; a contribution to the humanization of teaching
Autor / Author: Stuchlík, L., Stuchlíková, I.
Klíčová slova / Key words: umělá inteligence, expertní systémy, výukový proces, technologie vyučování, "poučený žák", humanizace vzdělání
Realizace programů humanizace vzdělávání nezbytně vyžaduje vytvoření nových technologií vyučování. Na vznik nových technologií a metod výuky mají značný vliv i nove poznatky z oblasti počítačové vědy a umělé inteligence. Vývoj vede od programovaného vyučování až k současným tzv. inteligentním počítačovým systémům, expertním systémům - ES. V článku je naznačena možná typologie ES a diskutován přínos jednotlivých typů. Hlavním, novým přínosem se jeví být třetí uvedený lyp, který umožňuje změnit roli žáka v procesu vyučování. Žák je postaven do role aktivního tvůrce, jsou částečně odbourávány jeho psychické bariéry a jsou dány předpoklady pro snížení počtu stresových situací, které v "klasickém" edukačním prostředí vznikají.
Annotation:
New educational technologies and new instructional strategies are significantly influenced by rapidly increasing knowledge of such domains as Computer Science and Artificial Intelligence are. The main stream of development starting by Programmed Instruction, is leading towards various systems of Intelligent Computer Assisted Instruction - ICAI. A typology of ICAI systems is under discussion and advantages of deliminated types are evaluated. The most contributing, but not quite common, is the third type which facilitates fundamental change of student's role. Using such system student creates new solution and "teaches" the system to apply them.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: