Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

Page: 59-68
Author: Skalková, J.
Key words:

Annotation:

The study presents an analysis of significant theories of educational contents which were developed after World War II. It gives a characterization of the curriculum reform movement. It shows under what conditions theories, proceeding from the hermeneutic education (the emancipation education) were developed. Further on those qualities of the alternative initiatives are the focus of our attention which are related to the educational content. The goal of the author is to formulate stimulations which, as a consequence of a critical evalution of those streams, are capable of being important for the contemporary solving of the problems of the revision of the educational contents of the school. In these connections our attention is drawn to the problems of the humanization of education, to the need of a new solvation of the science-education relation, the relations of the theoretical getting-toknow and the experience of the teachers. It points at the need of overcoming the onesided rationalism in the school education, the need to apply the proper regard to the emotional aspects, to the development of creativity, intuition and fantasy of the learners.
The author also demeads the necessary corrections of the concept of general education; new relations between general and professional educational contents should be searched above all.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}