Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

(CZ) Pedagogické teorie vzdělání a vnitřní reforma školy
(EN) The pedagogical theories of education and the school reform

Strana / Page: 59-68
Autor / Author: Skalková, J.
Klíčová slova / Key words: teorie vzdělání, hnutí za reformu kurikula, pedagogika hermeneutická a emancipační, iniciativy alternativní, reforma školy vnitřní


Anotace:

Studie je založena na hisloricko-srovnávací analýze pedagogických teorií vzdélání, rozvíjených po druhé světové válce až do současnosti. Objasňuje; charakteristické rysy reformy kurikula, realizované v USA a později v četných dalších zemích; koncepci vzdělání, rozvíjenou v tradicích duchovědné a emancipační pedagogiky zvláště v NSR; názory na vzdělávání v některých soudobých alternativních teoriích. Poukazuje na meze i podnětnost těchlo proudů pro soudobé řešení otázek vnilřní reformy školy.



Annotation:

The study presents an analysis of significant theories of educational contents which were developed after World War II. It gives a characterization of the curriculum reform movement. It shows under what conditions theories, proceeding from the hermeneutic education (the emancipation education) were developed. Further on those qualities of the alternative initiatives are the focus of our attention which are related to the educational content. The goal of the author is to formulate stimulations which, as a consequence of a critical evalution of those streams, are capable of being important for the contemporary solving of the problems of the revision of the educational contents of the school. In these connections our attention is drawn to the problems of the humanization of education, to the need of a new solvation of the science-education relation, the relations of the theoretical getting-toknow and the experience of the teachers. It points at the need of overcoming the onesided rationalism in the school education, the need to apply the proper regard to the emotional aspects, to the development of creativity, intuition and fantasy of the learners.
The author also demeads the necessary corrections of the concept of general education; new relations between general and professional educational contents should be searched above all.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}