Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

Page: 83-94
Author: Mareš, J., Ouhrabka, M.
Key words:

Annotation:

The present report overviews pupil's conception of subject matter in summarizing his subjective konwledges, experiences, expectations, attitudes, beliefs and emotional relations to a aubject matter. The latter appears to conceptualized by pupil as distinguished into the cognitive and affective aspects. The authors signalize on that the conception of subject matter in pupils tends to evolve and change in appearance before the instruction concerned with certain theme, during the teaching-learning process in the classroom as well as after it and with a long-term retard. The attention is paid to both essential and terminological differences that are brought together with the empiric research of pupil’s conception of subject matter in science. Those discussed in detail are methods to be used in diagnosing the conception of subject matter (the analysis of pupils performances, namely, of erroneous ones, interview, testing, two tier diagnostic tests, mapping, interaction analysis). Considering the supportive experience from abroad, the educational approaches are estimated which may be helpful in changing pupil’s conception of subject matter. The conclusion they make is that the data on pupil’s conception of teaching should be the component of teacher’s decision making in the classroom. Mentioned data should also be included in the pre-service and in-service education of teachers.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}