Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1992 -
Studie Studies

(CZ) Úsilí českého učitelstva o školskou reformu Pokusné školy 20. let
(EN) Czech teachers' efforts concerning school reform. Experimental schools of the 20s.

Strana / Page: 251-258
Autor / Author: Váňová, R.
Klíčová slova / Key words: pokusná škola, školská reforma, počáteční škola


Anotace:

Článek analyzuje jednu z forem reformního úsilí českého učitelstva v prvním desetiletí samostatného státu, tzv. pokusné školy. Charakterizuje jejich teoretická východiska, průběh a specifika jednotlivých pokusů včetně dobové kritiky. Je pojat jako podnět k současným úvahám o reformě vnitřní práce školy.



Annotation:

Early after the rise of the Czechoslovak Republic (1918) a number of experimental schools were founded which tried to verify the home modification of reform education - al principles formulated at the turn of the 19th and 20th centuries. They proceeded from Dewey, Key, Tolstoj, as for home theoreticians expecially from J. Úlehla. It was the major aim of those reforms to examine a free, working school, paying extraordinary attention to the aesthetical education. The intentions and goals of those experiments were, however, influenced also by the war experience. That is why also social education, physical training as well as moral education and health education were in the centre of attention.
The founders of those experimental schools were basic and council school teachers. (Úlehla, B. Hrejsová, J. Sulík, F. Bakule, A. Bartoš, F. Krch, L. Švarc, L. Havránek, E. Štorch, F. Mužík, F. Náprstek, J. Sedlák, K. Žitný and others).
The experiments were mostly undertaken at experimental schools. Though all of them proceeded from the same theretical starting points they were all unique which was given both by theier founder's personalities and by the character of the educated population.
Experimental schools proved great bearing capacity of reform the education principles [respect for a child in the educational process] at the same time, however, of onesidedness the starting of thesis the pedocentric education: orientation on the child as the only starting point of education and instruction and persuaded about the necessity to respect also the social view of education. The conclusions concerning methodology of a school reform are precious too. They have namely proved that in a school reform not only the worlds’ reform tendencies but also the home conditions and traditions are to be respected.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}