Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1992 -
Studie Studies

(CZ) Autonomie dítěte (Vývojově psychologické úvahy k "nové" elementární pedagogice)
(EN) The child's autonomy (educational and psychological reflextions concerning the "new" elementary education)

Strana / Page: 317-325
Autor / Author: Bittner, G.
Klíčová slova / Key words: mateřská škola, pedagogika dítěte v předškolním věku


Anotace:

Po stopadesáti letech se znovu zdůrazňuje názor F. Fröbela na mateřskou školu, která by byla práva "čistému" dětství. Se zaměřením na tento cíl se potupně prezentují a hodnotí názory W. Sterna, M. Montessoriové, J. Korczaka, D. W. Winnicotta. Následuje pokus o integraci názorů těchto autorů jako základu skutečné pedagogiky malého dítěte.



Annotation:

The 150th anniversary of F. Fröbel's appeal to found a "children's orchard' schould be a stimulation for the defence of an attitude which was, it must be admitted, proclaimed "a child's myth", but in reality it asked for a full admittance of the children's right to be independent and autonomous beings from the very beginning, beings who are active bearers of their "inner destiny", personalities. Ideas of four leading personalities of the "reform child's education" are presented to justify such a procedure. A child is a being that adapts an attitude to the world and actively compounds with it (Stern), that is a bearer of his or her "inner destiny", and follows in uncounsciously (Montessori), a being that wants to say his or her "Me" and is able to get to know something and wants something (Korczak) with a certain mystery of life and a piece of lack of justifying it. (Winnicot) Such a conception - differently from deterministic models of learning, getting to know and communication, should become the base of the rennaissance of a child's education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}