(CZ) Pedagogická antropologie stále aktuální
(EN) Educational anthropology always topical
Autor / Author: Kučerová, S.
Klíčová slova / Key words: filozoficko-historický přístup - dogmatický voluntarismus - antropologické východisko a pedagogické směry 20. století - pedagogická antropologie - intence a transcendence
Naše pedagogická teorie v období liberalizace 60. let překonala ideologický obraz "nového člověka" pokusem o nárys pedagogické antropologie, jakožto filozoficko-pedagogického zobecnění výsledků dílčích věd o člověku. Produktivní východisko filozofie výchovy i dnes.
Annotation:
The open anthropological educational concept which is the foundation of both theoretical and practical educational reflections postulated a convergent picture of a man as the result of investigating with the help of special disciplines and their philosophical and educational generalization. Both attitudes, the philosophical and the educational, are here in the realation of mutual giving and taking. The integration of the results of anthropological sciences with regard to different forms of the man's cultivation are being developed under the headline "educational anthropology". It is a philosophical and educational generalization of the results of the partial sciences about the man. In Europe (and in our country too) it has been developed since the 60s of this century.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: